Fazil Sənan : - TANIDIĞIM VƏ GÖRDÜYÜM, ŞAHMAR
Şahmar Əkbərzadəni gənclik illərindən dövrü mətbuatda çap olunan əsərləri ilə tanıyırdım. İstedadlı qələm sahibinin mətbuata ayaq açan əsərləri tez bir zamanda dillər əzbəri olurdu. "Vətən", "Pele", "48 ölçülü qadın paltarı", "Vaxtı keçən abidələr", "Sətirdən-sətirə", "Mərkəzi poçtxana", "Kölgəm" və s. şeirləri çoxlarının əzbər bildiyini indi də xatırlayıram.
1988-ci il sentyabrın axırı, oktyabrın əvvəlləri olardı. Gecəyarı qapıda səslənən maşın siqnalına çölə çıxdım. Kolxoz sədri Əliqulu Məmmədovun sürücüsü Pənahı maşının yanında dayanmış görüb salamlaşıb görüşdük və "Xeyir ola, Pənah" dedim.
– Bilmirəm, Əliqulu müəllim tapşırdı ki, Fazil müəllimi götür gəl, işim var, – deyən Pənah sükanın arxasına keçib əyləşdi.
– Yaxşı, gözlə gəlirəm. – Paltarımı dəyişib qayıtdım və maşına əyləşib yola düşdük.
Maşın kəndin mərkəzində təzə tikilmiş "Göbələk" yeməkxanasının qarşısında dayandı. (O zamanlar çox yerlərdə göbələyə oxşar yeməkxanalar tikilməsi bir dəb şəklini almışdı. Həmin yeməkxanalardan bəzi yerlərdə hələ də qalmaqdadır).
– Burda niyə dayandın? – Pənahdan soruşdum.
– Əliqulu müəllim tapşırdı ki, müəllimi bura gətir. Niyə, nə üçün dediyini bilmirəm. Onu özündən soruşarsınız, – deyən Pənah güldü.
Maşından düşüb, yeməkxanaya daxil oldum. İçəridə üç nəfər var idi. Əliqulu müəllim, kolxozun qabaqcıl pambıqçılıq briqadiri Allahverdi Namazov və sifətdən tanış gələn bir nəfər ayaq üstdə dayanıb söhbət edirdilər.
"Axşamınız xeyir" deyib yoldaşlarla görüşdüm. Əliqulu müəllim üzünü tanımadığım yoldaşa tutaraq "Haqqında danışdığım müəllim bu yoldaşdır. Müəllimlə uşaqlığımız bir yerdə keçibdi", – deyərək məni təqdim edəndən sonra "Fazil müəllim, bu yoldaşı tanıyırsan?" məndən soruşdu.
– Üzdən tanış gəlir, amma harada gördüyümü xatırlaya bilmirəm.
– Qəzet və jurnallarda şəklini görmüş olarsan. Ona görə sizə tanış gəlir. Tanış ol, şair Şahmar Əkbərzadə bu oğlandı.
– Çox yaxşı, çox gözəl. Heç ağlıma gəlməzdi ki, şeirlərini sevdiyim bir şairlə nə vaxtsa görüşə bilim. Sağ ol Əliqulu müəllim. Bu tanışlıq üçün sizə minnətdaram, deyərək, Şahmar müəllimlə yenidən görüşüb "Xoş gəlmişsiniz" dedim.
– Fazil müəllim, sağ olu mənə yox, ədəbiyyata, onu yaradanlara de ki, səninlə məni yenidən dost eləyibdi, – deyən Əliqulu müəllim güldü.
Yeri gəlmişkən onu da deyim ki, Əliqulu Məmmədov iqtisadçı olmasına baxmayaraq, ədəbiyyat aşiqi olmaqla bərabər, əhatəli ədəbi dünyagörüşü var idi. Mütaliəni sevən Əliqulu müəllimin oxuduğu ədəbi əsərə özünəməxsus yanaşma tərzi, istər-istəməz müsahibinin diqqətini çəkirdi.
Kölgəm gün çıxanda sərhəddi aşdı,
Könlümə qan damdı gözümdən mənim.
Keçib o sahili gəzib dolaşdı,
Kölgəm qeyrətliymiş özümdən mənim.
Bu şeiri söyləyib Şahmar müəllimə baxdım.
Şahmar müəllim sifətini bürüyən xoş bir təbəssümlə Əliqulu müəllimə baxaraq "Bu mənim "Kölgəm" adlı şeirimdi. Bir bənddi, cəmi dörd misra. Çoxdan, cavan vaxtı, təxminən 1960-1970-ci illərdə yazmışam. Həmsöhbət olduğum adamlardan bu şeiri əzbər deməsini çox eşitmişəm.
Görünür oxucular bu şeiri çox sevirlər. Şeir də insan kimidi. Hamısının taleyi eyni olmur. Bu şeirin bəxti xoşbəxt adamların bəxtinə oxşayır" – dedi və sonra mənə "Sağ ol, müəllim" sözü ilə razılığını bildirdi".
– Əyləşin görək, deyən Əliqulu müəllim bizi stolun ətrafına dəvət etdi və üzünü Allahverdiyə tutaraq "Hər şey hazırdı?" soruşdu.
– Bəli, hər şey hazırdı.
– Onda manqalı yandırtdır, şişləri qoydur üstünə. Özün nəzarət elə.
– Oldu, baş üstdə, – deyən Allahverdi bizdən ayrıldı.
Stolun arxasına keçən kimi Əliqulu müəllim söhbəti Azərbaycan ədəbiyyatından saldı. Getdikcə ədəbi əsərlər haqqında söylənən fikirlər gah haçalanır, gah da yaxınlaşırdı. Üç nəfərdən ibarət olan məclis, yaranan fikir mübadiləsinə görə böyük bir ədəbi yığıncağı xatırladırdı.
Əliqulu müəllim "Yaxşı, çox sənətkarlar haqqında danışdıq. Amma bizim bugünkü qonağımız Şahmar müəllimdir. Onun yaradıcılığı ilə mən də az-çox tanışam. "Mərkəzi poçtxana" şeirindən:
Morze əlifbanı tanrı bilərəm,
Bu işi boynuna götürə bilsən.
Tamarzı könlümü bu saat, bu dəm,
Bir acı yovşana yetirə bilsən.
Bax bu bəndi çox vaxtı darıxanda öz-özümə söyləyirəm. Burdakı həsrət nə qədər təbiidir. Şairin yaşadığı hissdir. Ona görə canlı çıxıb, oxucu zövqünü oxşayır.
Hələ "Gilənpaç" şeirində bu bəndə baxaq:
Kolda gizlənərdin bənövşətəki,
Kövrələ-kövrələ kollara baxdım.
Elə ovcaladım gözümü sanki,
Səni gözlərimdən çıxaracaqdım.
Şeirin axırıncı bəndi səhv etmirəmsə aşağıdakı kimi tamamlanır deyərək Əliqulu müəllimə dəstəyimi bildirdim:
Sinəmdə həyəcan, könlümdə təşviş,
Gəzmişəm hər səhər, hər axşam səni.
Demə, gizlənc yerin öz ürəyimmiş,
İndi ürəyimdə tapmışam səni.
Şahmar müəllim, şeirdəki tapıntılar, yeni fikir və ifadələr öz yerində olmaqla yanaşı, şeirin gözəlliyi, oxucunu o qayğısız uşaqlıq illərinə qaytarmasındadır. Sizin şeirlərdə oxucu məhəbbəti qazanan və dillər əzbəri olan misraları yaxşı xatırlayıram.
İnsan bir ömürdə ayağıyla da,
Dünyada dahilik qazana bilər.
("Pele")
Ürəyim gəlməyir bütöv yazmağa,
Mən səni bitişik yaza bilmərəm.
Sonra isə
Sən iki hecalı bir sözsən "Və-tən!"
Sətirdən-sətirə keçirilmisən!
("Sətirdən-sətirə")
Şahmar müəllim, sizin əsərlərdən bu cür misalları çox çəkmək olar. Sizin şeirlərin oxucu qəlbinə tez yol tapmağının səbəbi hiss və duyğuların reallığındadır. Sizin yaradıcılığınızda "Yalan" yoxdu. Ona görə də sevilir. Bir məsələni də qeyd edim ki, bilmirəm nədənsə sizin yaradıcılığınızdakı ağrı, həsrət və nisgillərlə Çingiz Aytmatov yaradıcılığındakı ağrı, həsrət və nisgillər arasında bir oxşarlıq, paralellik görürəm. Bəlkə bu mənə elə gəlir?
– Çox maraqlıdı. Şahmar müəllim təbəssümlə dilləndi.
– Fikrinizi tuta bilmədim.
– Müəllim, ona görə maraqlıdır dedim ki, mən də Çingiz Aytmatovun yaradıcılığı ilə tanışam. Həm də çox yaxın dostuq. Siz bunu bilmədiyiniz halda maraqlı müqayisə apardınız. Çingiz Aytmatovla Bəxtiyar Vahabzadənin dostluğunun yaranmasının səbəbkarı mən olmuşam.
– Çingiz Aytmatov Bakıya gələndə Bəxtiyar müəllimlə birlikdə qəzetdə şəkilləri çap olunmuşdu. Xəzər dənizinin kənarında, – dedim.
– Qardaş şəhərdəkilər elə bilməsin kənddə yaşayanlar dünyadan bixəbərdi. Azdan-çoxdan biz də oxuyuruq. Biz pambıq sahələrinin kənarında oxuyuruq, siz isə rahat kabinetlərdə oturub oxuyursunuz.
Əliqulu müəllimin sözünə gülən Şahmar müəllim "Ucqar bir kənddə kolxoz rəhbərinin və kənd müəlliminin bu cür mütaliə sevər olduğuna inanmazdım. Amma indi inandım" söyləyərək fikirlərimizi dəyərləndirməsini "Çox sağ olun" deməklə razılığımızı bildirdik.
Əliqulu müəllim saata baxaraq "Səhərin açılmasına az qalıb. Şahmar müəllim, bir az dincəlin. Nə vaxt deyirsiniz maşını göndərim gəlsin" dedi.
– Günortaya yaxın məni Əhməd Əhmədovla görüşdürə bilərsiniz.
– Əhməd kişi sahədə olacaq. Görüşdürərəm. O çətin məsələ deyil.
– Əhməd kişi ilə bağlı qəzetə material hazırlayacağam. Gəlişimdə məqsəd Əhməd kişi ilə görüşməkdi.
– Əhməd kişi torpağa bağlı adamdı. Elə adamdan yazmağa dəyər, – deyən Əliqulu müəllimlə birgə ayağa durduq və mən sağollaşıb ayrıldım.
Aradan bir həftə keçər-keçməz "Azərbaycan gəncləri" qəzetində Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə ilə Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, SSRİ Dövlət mükafatı laureatı, SSRİ Ali Sovetinin deputatı Əhməd Əhmədovun geniş müsahibəsi getmişdi. Müsahibədə bir məqam indi də xatirəmdədir.
Bəxtiyar Vahabzadə belə bir sual verir:
– Pambığın becərilməsində və toplanmasında şagird əməyindən istifadə edilir. Siz necə, şagird əməyindən istifadə edirsinizmi?
Əhməd Əhmədov cavab verir:
– Yox, Bəxtiyar müəllim. Bizdə məktəblər bağlanmır. Pambıq toplanışında ancaq kolxozçular iştirak edir.
Səhəri pambıq sahəsində bir neçə şagird qəzeti mənə göstərərək "Müəllim, bu qəzeti oxumusunuz?" sual etdi.
– Bəli, oxumuşam.
– Müəllim, belə də ağ yalan olar? Pambığın becərilməsindən yığılıb qurtarmasına kimi biz şagirdlər sahələrdə can qoyuruq. İndi bunu yazanı aparasan Əhməd Əhmədovun sahəsinə, sahədə olan məktəbliləri göstərib deyəsən, "Bəs bu uşaqlar məktəbli deyilmi?"
– Yazanda günah yoxdu. Yazan hər şeyi bilir. Amma elə yazmalıdı.
– Niyə, düz yazsın də! – şagird fikrində israr etdi.
– A bala, böyüyəndə bu gün mənə verdiyin sualın cavabın özün tapacaqsan. Səhərdən mənimlə mübahisə etdiyinin əvəzində bir döşlük pambıq yığmışdın. Pambığını yığ, axşam tərəziyə qoymağa məhsulun olsun ki, utanmayasan.
Bir neçə aydan sonra Şahmar Əkbərzadə ilə təsadüfü görüşdük. Hal-əhvaldan sonra şairin diqqətini həmin mübahisəyə və şagirdlə aramızda olan söhbətə yönəltdim.
Bir anlığa fikirləşən şair "Müəllim, uşaq düz deyir. Uşaq hardan bilsin ki, elə yazmaq vəzifə borcumuzdur. Siz onu düz demisiniz ki, böyüyəndə sualın cavabını özün tapacaqsan. Yaxşı ki, Allah bu şairliyi bizə verib. Heç olmasa yaradıcılıqda özümüz oluruq. Bu ideologiyanın bünövrəsi yalan üstündə qurulub. Siz də müəllim kimi çox həqiqəti bildiyiniz halda sözsüz ki, həqiqətin üstündən bilə-bilə xətt çəkirsiniz. Xeyli söhbət edəndən sonra şairlə sağollaşıb ayrıldıq.
Heç vaxt ağlıma gəlməzdi ki, Şahmar Əkbərzadə ilə olan bir görüş nə vaxtsa xatirəyə çevrilib yazılacaq.
Aradan 40 ildən artıq bir vaxt keçib. Əsr də, quruluş da dəyişib. Həmin gecənin şahidi olan yoldaşlar Şahmar Əkbərzadə, Əliqulu Məmmədov və Allahverdi Namazov çoxdan dünyalarını dəyişiblər. Allah hər üçünə rəhmət eləsin, ruhları şad olsun!
Şairin 1964-cü ildə yazdığı "Dəyməz" adlı şeiri aşağıdakı kimi tamamlanır:
Ay Şahmar, qəm yemə, dəryan qəm olsa,
Ömrünə, gününə dərd həyan olsa,
Səni bircə nəfər anlayan olsa,
Dünyadan bədgüman olmağa dəyməz.
Əbədiyyət evində rahat uyu şair!
Yaradıcılığınızın əbədiyaşar olduğuna əmin olun. Şeirləriniz bu gün də sevilə-sevilə oxunur.
Mən Şahmar Əkbərzadəni şair kimi tanımışdım və şair kimi də gördüm.
11.12.202-ci il